Rubrication (from Latin, ruber, red), or the hand-finishing of manuscripts and (very) early printed books falls between several areas of competence, most of which liquidate it as a SEP (Someone Else’s Problem). Since no writing is involved, palaeographers dismiss it as mere decoration; because it is mainly produced with a pen and there are no pictures, art historians regard it as falling outside their sphere of influence; since it is not part of the printing process and differs from copy to copy, bibliographers and incunabulists do not consider it part of the edition; since it is inside the book, scholars of bindings hold that it has nothing to do with them; and so on and so forth. On the other hand, rubrication often tells us important things about the book and its early history; it also had a cost, and in description it is important to distinguish between “professional” and “amateur” rubrication. A copy of a Venetian incunable printed in 1474 in the collections of the Boston Public Library has on its final leaf a contemporary rubricator’s note, with the summary of the costs of illumination and rubrication. The edition concerned was maybe (there are two possibilities) sold through the Zornale of Francesco de Madiis, the ledger of a Venetian bookseller, which records the sales of some 25,000 books between 1484 and 1488. These sales, however, mostly concerned books sold as unbound sheets, though occasionally bound copies are recorded with a consequent increase in price. Discovering the expense of rubrication and illumination, albeit in this one instance, makes it possible to understand better the real cost of purchasing a Fifteenth-century book. The article includes other instances of incunabula in which the cost of rubrication and miniaturing has been noted, as well as information relating to the contemporary expense of producing manuscripts. La rubricazione (dal latino, ruber, rosso), ossia la rifinitura manuale dei manoscritti e dei primi(ssimi) libri a stampa, riguarda diversi campi di competenza, i quali tendenzialmente la considerano il problema di qualcun altro. Non si tratta di scrittura, per cui i palaeografi la liquidano come mera decorazione; è fatta per lo più a penna, per cui gli storici dell’arte la trascurano, anche per la mancanza di immagini; non appartiene al processo tipografico, cosicché i bibliografi e gli incunabolisti non ritengono che faccia parte della storia dell’edizione; si trova all’interno dei libri e pertanto gli studiosi di legature dicono che non li riguarda; e così via. La rubricazione, invece, a volte rivela cose importanti relative alla storia dell’esemplare. Aveva anche un costo, e nella descrizione è importante distinguere fra una rubricazione “professionale” e quella “dilettante”. Una copia di un incunabolo veneziano impresso nel 1474, oggi conservata presso la Boston Public Library, reca sulla pagina finale la nota coeva di un rubricatore, con una sintesi dei costi dell’illuminazione e della rubricazione. L’edizione in questione forse (ci sono due candidati potenziali) fu venduta nel Zornale di Francesco de Madiis, il registro di conti di un libraio veneziano che fra il 1484 e il 1488 vende all’incirca 25.000 titoli. Queste vendite però sono per la maggior parte esemplari in fogli sciolti, anche se talvolta si registrano copie già rilegate con un conseguente aumento del prezzo. Scoprire la spesa della rubricazione e della miniatura ci aiuta, invece, a capire il costo vero dell’acquisto di un libro del XV secolo. L’articolo include altri casi di incunaboli in cui le spese di rubricazione e di miniatura sono stati registrati, nonché informazioni relative ai costi analoghi in alcuni manoscritti.

Costs we don’t think about. An unusual copy of Franciscus de Platea, Opus restitutionum (1474), and a few other items

neil harris
2020-01-01

Abstract

Rubrication (from Latin, ruber, red), or the hand-finishing of manuscripts and (very) early printed books falls between several areas of competence, most of which liquidate it as a SEP (Someone Else’s Problem). Since no writing is involved, palaeographers dismiss it as mere decoration; because it is mainly produced with a pen and there are no pictures, art historians regard it as falling outside their sphere of influence; since it is not part of the printing process and differs from copy to copy, bibliographers and incunabulists do not consider it part of the edition; since it is inside the book, scholars of bindings hold that it has nothing to do with them; and so on and so forth. On the other hand, rubrication often tells us important things about the book and its early history; it also had a cost, and in description it is important to distinguish between “professional” and “amateur” rubrication. A copy of a Venetian incunable printed in 1474 in the collections of the Boston Public Library has on its final leaf a contemporary rubricator’s note, with the summary of the costs of illumination and rubrication. The edition concerned was maybe (there are two possibilities) sold through the Zornale of Francesco de Madiis, the ledger of a Venetian bookseller, which records the sales of some 25,000 books between 1484 and 1488. These sales, however, mostly concerned books sold as unbound sheets, though occasionally bound copies are recorded with a consequent increase in price. Discovering the expense of rubrication and illumination, albeit in this one instance, makes it possible to understand better the real cost of purchasing a Fifteenth-century book. The article includes other instances of incunabula in which the cost of rubrication and miniaturing has been noted, as well as information relating to the contemporary expense of producing manuscripts. La rubricazione (dal latino, ruber, rosso), ossia la rifinitura manuale dei manoscritti e dei primi(ssimi) libri a stampa, riguarda diversi campi di competenza, i quali tendenzialmente la considerano il problema di qualcun altro. Non si tratta di scrittura, per cui i palaeografi la liquidano come mera decorazione; è fatta per lo più a penna, per cui gli storici dell’arte la trascurano, anche per la mancanza di immagini; non appartiene al processo tipografico, cosicché i bibliografi e gli incunabolisti non ritengono che faccia parte della storia dell’edizione; si trova all’interno dei libri e pertanto gli studiosi di legature dicono che non li riguarda; e così via. La rubricazione, invece, a volte rivela cose importanti relative alla storia dell’esemplare. Aveva anche un costo, e nella descrizione è importante distinguere fra una rubricazione “professionale” e quella “dilettante”. Una copia di un incunabolo veneziano impresso nel 1474, oggi conservata presso la Boston Public Library, reca sulla pagina finale la nota coeva di un rubricatore, con una sintesi dei costi dell’illuminazione e della rubricazione. L’edizione in questione forse (ci sono due candidati potenziali) fu venduta nel Zornale di Francesco de Madiis, il registro di conti di un libraio veneziano che fra il 1484 e il 1488 vende all’incirca 25.000 titoli. Queste vendite però sono per la maggior parte esemplari in fogli sciolti, anche se talvolta si registrano copie già rilegate con un conseguente aumento del prezzo. Scoprire la spesa della rubricazione e della miniatura ci aiuta, invece, a capire il costo vero dell’acquisto di un libro del XV secolo. L’articolo include altri casi di incunaboli in cui le spese di rubricazione e di miniatura sono stati registrati, nonché informazioni relative ai costi analoghi in alcuni manoscritti.
2020
9788869693335
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Harris_Costs_2020_extract.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 14.16 MB
Formato Adobe PDF
14.16 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11390/1192760
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact