The fourth industrial revolution together with the great transformations of flexible work in enterprises, set the conditions for a decisive acceleration of the dynamics of innovation and in particular of Open Innovation. Moreover, as industrial change is accompanied by the increasing orientation of people towards expressing subjectivity and autonomy at work, it becomes necessary to develop an entirely new managerial model that combines the adoption of new skills with an open mindset. Through the commissioning of a public fund, Fondirigenti, interested in knowing the skills that managers must have to facilitate Open Innovation, the research aimed to answer three questions "Does an Open management style exist and how can it be defined (through skills and behaviours) in order to maintain a high level of evolution in a system, its ability to grow and adapt to the challenges of the context?" "How can the degree of Openness of a manager be measured? Is it possible to build a tool to do so?". "What are the training models that allow to develop the skills of an Open Manager?". The analysis of the literature (including two fields of reference: 1) the literature on the new post-charismatic leadership that has matured after the collapse of Lehman Brothers in 2008 2) the literature on management that facilitates Open Innovation) allowed to develop a questionnaire administered to 383 Italian managers of over 300 companies. 5 subsequent focus groups reinforced the interpretation of the data. This research identifies a multidimensional model of management consisting of 5 factors and 17 competencies (later evolved into 9 factors and 21 competencies). Two further administrations of the questionnaire made it possible to validate the 24-question Open Management Assessment Tool. Finally, a training model was developed using the flipped classroom showing equivalence between the open management style and the bottom-up teaching model. The Open Manager style is a reference point for the development of skills of managers engaged in open innovation in enterprises and ecosystems.

La quarta rivoluzione industriale unitamente alle grandi trasformazioni del lavoro flessibile nelle imprese, pongono le condizioni per una decisa accelerazione delle dinamiche di innovazione e in particolare dell’Innovazione Aperta. Inoltre, poiché le trasformazioni industriali sono accompagnate dal crescente orientamento delle persone a esprimere la soggettività e l’autonomia nel lavoro, diviene necessario sviluppare un modello manageriale del tutto nuovo che combini l’adozione di nuove competenze ad un mindset Open. Attraverso la committenza di un fondo pubblico, Fondirigenti, interessato a conoscere le competenze che devono avere i manager per facilitare la Open Innovation la ricerca ha inteso rispondere a tre domande “Esiste e come si può definire (attraverso competenze e comportamenti) uno stile di management Open in grado di mantenere alto il livello evolutivo in un sistema, la sua capacità di crescere e di adattarsi alle sfide del contesto?” “Come si può misurare il grado di Openness di un manager? Si può costruire uno strumento per fare ciò?” “Quali sono i modelli formativi che consentono di sviluppare le competenze di un Open Manager?”. L’analisi della letteratura (includendo due universi di riferimento: 1) la letteratura sulla nuova leadership post carismatica che è maturata dopo il crollo di Lehman Brothers del 2008 2) la letteratura sul management che facilita la Open Innovation) ha consentito di sviluppare un questionario somministrato a 383 manager italiani di oltre 300 imprese. 5 focus group successivi hanno rinforzato l’interpretazione dei dati. La ricerca ha individuato un modello manageriale multidimensionale articolato in 5 fattori e 17 competenze (successivamente evoluto in 9 fattori e 21 competenze). Due ulteriori somministrazioni del questionario hanno consentito di validare uno strumento di assessment dell’Open Management in 24 domande. Infine, è stato elaborato un modello formativo adottando la flipped classroom, in cui vi è equivalenza tra stile manageriale open e modello didattico. Lo stile dell’Open Manager è un punto di riferimento per lo sviluppo delle competenze dei manager impegnati nell’innovazione aperta nelle imprese e negli ecosistemi.

OPEN MANAGEMENT IN OPEN ORGANIZATION / Paolo Bruttini , 2022 Jun 20. 34. ciclo, Anno Accademico 2020/2021.

OPEN MANAGEMENT IN OPEN ORGANIZATION

BRUTTINI, PAOLO
2022-06-20

Abstract

The fourth industrial revolution together with the great transformations of flexible work in enterprises, set the conditions for a decisive acceleration of the dynamics of innovation and in particular of Open Innovation. Moreover, as industrial change is accompanied by the increasing orientation of people towards expressing subjectivity and autonomy at work, it becomes necessary to develop an entirely new managerial model that combines the adoption of new skills with an open mindset. Through the commissioning of a public fund, Fondirigenti, interested in knowing the skills that managers must have to facilitate Open Innovation, the research aimed to answer three questions "Does an Open management style exist and how can it be defined (through skills and behaviours) in order to maintain a high level of evolution in a system, its ability to grow and adapt to the challenges of the context?" "How can the degree of Openness of a manager be measured? Is it possible to build a tool to do so?". "What are the training models that allow to develop the skills of an Open Manager?". The analysis of the literature (including two fields of reference: 1) the literature on the new post-charismatic leadership that has matured after the collapse of Lehman Brothers in 2008 2) the literature on management that facilitates Open Innovation) allowed to develop a questionnaire administered to 383 Italian managers of over 300 companies. 5 subsequent focus groups reinforced the interpretation of the data. This research identifies a multidimensional model of management consisting of 5 factors and 17 competencies (later evolved into 9 factors and 21 competencies). Two further administrations of the questionnaire made it possible to validate the 24-question Open Management Assessment Tool. Finally, a training model was developed using the flipped classroom showing equivalence between the open management style and the bottom-up teaching model. The Open Manager style is a reference point for the development of skills of managers engaged in open innovation in enterprises and ecosystems.
20-giu-2022
La quarta rivoluzione industriale unitamente alle grandi trasformazioni del lavoro flessibile nelle imprese, pongono le condizioni per una decisa accelerazione delle dinamiche di innovazione e in particolare dell’Innovazione Aperta. Inoltre, poiché le trasformazioni industriali sono accompagnate dal crescente orientamento delle persone a esprimere la soggettività e l’autonomia nel lavoro, diviene necessario sviluppare un modello manageriale del tutto nuovo che combini l’adozione di nuove competenze ad un mindset Open. Attraverso la committenza di un fondo pubblico, Fondirigenti, interessato a conoscere le competenze che devono avere i manager per facilitare la Open Innovation la ricerca ha inteso rispondere a tre domande “Esiste e come si può definire (attraverso competenze e comportamenti) uno stile di management Open in grado di mantenere alto il livello evolutivo in un sistema, la sua capacità di crescere e di adattarsi alle sfide del contesto?” “Come si può misurare il grado di Openness di un manager? Si può costruire uno strumento per fare ciò?” “Quali sono i modelli formativi che consentono di sviluppare le competenze di un Open Manager?”. L’analisi della letteratura (includendo due universi di riferimento: 1) la letteratura sulla nuova leadership post carismatica che è maturata dopo il crollo di Lehman Brothers del 2008 2) la letteratura sul management che facilita la Open Innovation) ha consentito di sviluppare un questionario somministrato a 383 manager italiani di oltre 300 imprese. 5 focus group successivi hanno rinforzato l’interpretazione dei dati. La ricerca ha individuato un modello manageriale multidimensionale articolato in 5 fattori e 17 competenze (successivamente evoluto in 9 fattori e 21 competenze). Due ulteriori somministrazioni del questionario hanno consentito di validare uno strumento di assessment dell’Open Management in 24 domande. Infine, è stato elaborato un modello formativo adottando la flipped classroom, in cui vi è equivalenza tra stile manageriale open e modello didattico. Lo stile dell’Open Manager è un punto di riferimento per lo sviluppo delle competenze dei manager impegnati nell’innovazione aperta nelle imprese e negli ecosistemi.
openinnovation; management; Competenze; assessment; formazione
openinnovation; management; competence; assessment; formazione
OPEN MANAGEMENT IN OPEN ORGANIZATION / Paolo Bruttini , 2022 Jun 20. 34. ciclo, Anno Accademico 2020/2021.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11390/1231004
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