A content-oriented research on the fundamental physics concept of mass and mass-energy relationship was carried out, according to the tenets of Design-based Research and adopting the Model of Educational Reconstruction. The classical and special-relativistic meanings of mass were reconstructed through a vertical approach, by exploiting a «historical line». This brought to design two teaching/learning paths, which were iteratively tested and revised by 14 formative intervention experiments in upper secondary school. Inquiry-based Learning, visualization, WTL strategy, RTEI (POE, PEC), «collective reasoning» by interactive/dialogic and interactive/authoritative discourse were used, together with innovative educational materials. Students’ learning process was locally and globally studied by analysing conceptual change, learning pathways and reasoning profiles.

È stata condotta una ricerca specifica sul concetto fisico fondamentale di massa e sulla relazione massa-energia, secondo i principi della Design-based Research e adottando il Model of Educational Reconstruction. I significati di massa in fisica classica e relatività ristretta sono stati ricostruiti attraverso un approccio verticale, utilizzando una «linea storica». Ciò ha portato a progettare due percorsi di insegnamento/apprendimento, che sono stati testati e modificati iterativamente attraverso 14 sperimentazioni didattiche nella scuola secondaria superiore. Sono stati utilizzati Inquiry-based Learning, visualizzazione, strategia WTL, RTEI (POE, PEC), ragionamento collettivo tramite conversazioni interattivo/autoritarie e interattivo/dialogiche, assieme a materiali didattici innovativi (in particolare esperimenti mentali). Il processo di apprendimento degli studenti è stato studiato globalmente e localmente analizzando il cambio concettuale, i percorsi di apprendimento e i profili di ragionamento.

A teaching/learning path on the concept of mass and mass-energy relationship for upper secondary school / Emanuele Pugliese - Udine. , 2015 Jul 04. 26. ciclo

A teaching/learning path on the concept of mass and mass-energy relationship for upper secondary school

PUGLIESE, Emanuele
2015-07-04

Abstract

È stata condotta una ricerca specifica sul concetto fisico fondamentale di massa e sulla relazione massa-energia, secondo i principi della Design-based Research e adottando il Model of Educational Reconstruction. I significati di massa in fisica classica e relatività ristretta sono stati ricostruiti attraverso un approccio verticale, utilizzando una «linea storica». Ciò ha portato a progettare due percorsi di insegnamento/apprendimento, che sono stati testati e modificati iterativamente attraverso 14 sperimentazioni didattiche nella scuola secondaria superiore. Sono stati utilizzati Inquiry-based Learning, visualizzazione, strategia WTL, RTEI (POE, PEC), ragionamento collettivo tramite conversazioni interattivo/autoritarie e interattivo/dialogiche, assieme a materiali didattici innovativi (in particolare esperimenti mentali). Il processo di apprendimento degli studenti è stato studiato globalmente e localmente analizzando il cambio concettuale, i percorsi di apprendimento e i profili di ragionamento.
4-lug-2015
A content-oriented research on the fundamental physics concept of mass and mass-energy relationship was carried out, according to the tenets of Design-based Research and adopting the Model of Educational Reconstruction. The classical and special-relativistic meanings of mass were reconstructed through a vertical approach, by exploiting a «historical line». This brought to design two teaching/learning paths, which were iteratively tested and revised by 14 formative intervention experiments in upper secondary school. Inquiry-based Learning, visualization, WTL strategy, RTEI (POE, PEC), «collective reasoning» by interactive/dialogic and interactive/authoritative discourse were used, together with innovative educational materials. Students’ learning process was locally and globally studied by analysing conceptual change, learning pathways and reasoning profiles.
Mass; mass-energy relationship; relativistic dynamics; science literacy; modern physics education; Design-based Research; content-oriented research; Model of Educational Reconstruction; conceptual reconstruction; vertical approach; «historical line»; historical reconstruction; epistemology; Inquiry-based Learning; visualization; WTL strategy; RTEI; RTL; POE; PEC; «collective reasoning»; interactive/dialogic discourse; interactive/authoritative discourse; thought experiment; conceptual change; learning pathways; reasoning profiles; empirical research; qualitative analysis; learning gain
Massa; relazione massa-energia; dinamica relativistica; competenza scientifica; didattica della fisica moderna; Design-based Research; content-oriented research; Model of Educational Reconstruction; conceptual reconstruction; approccio verticale; «linea storica»; ricostruzione storica; epistemologia; Inquiry-based Learning; visualizzazione; strategia WTL; RTEI; RTL; POE; PEC; «ragionamento collettivo»; conversazione interattivo/autoritaria, conversazione interattivo/dialogica; esperimenti mentali; cambio concettuale (conceptual change); percorsi di apprendimento; profili di ragionamento; ricerca empirica; analisi qualitativa; learning gain
A teaching/learning path on the concept of mass and mass-energy relationship for upper secondary school / Emanuele Pugliese - Udine. , 2015 Jul 04. 26. ciclo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
10990_653_PhD_THESIS_Pugliese.pdf

accesso aperto

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: Non specificato
Dimensione 11.82 MB
Formato Adobe PDF
11.82 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11390/1132467
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact