La Corte costituzionale (135/ 2024) si è espressa sul significato del termine “dipendenza da trattamenti di sostegno vitale”, requisito al cui accertamento è – secondo la Corte stessa (242/2019) – subordinata la non punibilità dell’aiuto al suicidio di una persona sofferente. In questo intervento si passano in rassegna le normative degli altri Paesi in tema di Morte Medicalmente Assistita, per verificare se e quali requisiti – sofferenza, terminalità, ecc. – sono in esse previsti. Alla luce di tale comparazione, viene suggerita una possibile soluzione operativa, consistente in un accertamento dei requisiti indicati da Corte cost. 242/2019 non come elementi fra loro nettamente separati bensì quali indici da integrare fra loro al fine della valutazione della condizione complessiva del richiedente una MMA. In 2024 Constitutional Court (n. 135) expressed its opinion on the meaning of the term “dependence on life support treatments”: a requirement whose presence is – according to the Court itself (242/2019) – necessary for the lawfulness of aiding the suicide of a suffering person. In this article, the regulations of other countries on the subject of Medically Assisted Death are reviewed, in order to verify if and what requirements – suffering, terminality, etc. – are present in each experience. In light of this comparison, a possible operational solution is suggested, consisting of an assessment of the requirements indicated by the Constitutional Court. 242/2019 not as clearly separate elements but rather as indices to be integrated together for the purpose of evaluating the overall condition of the applicant for an MMA.
Quali limiti per la richiesta di morte medicalmente assistita?
Luigi Gaudino
2025-01-01
Abstract
La Corte costituzionale (135/ 2024) si è espressa sul significato del termine “dipendenza da trattamenti di sostegno vitale”, requisito al cui accertamento è – secondo la Corte stessa (242/2019) – subordinata la non punibilità dell’aiuto al suicidio di una persona sofferente. In questo intervento si passano in rassegna le normative degli altri Paesi in tema di Morte Medicalmente Assistita, per verificare se e quali requisiti – sofferenza, terminalità, ecc. – sono in esse previsti. Alla luce di tale comparazione, viene suggerita una possibile soluzione operativa, consistente in un accertamento dei requisiti indicati da Corte cost. 242/2019 non come elementi fra loro nettamente separati bensì quali indici da integrare fra loro al fine della valutazione della condizione complessiva del richiedente una MMA. In 2024 Constitutional Court (n. 135) expressed its opinion on the meaning of the term “dependence on life support treatments”: a requirement whose presence is – according to the Court itself (242/2019) – necessary for the lawfulness of aiding the suicide of a suffering person. In this article, the regulations of other countries on the subject of Medically Assisted Death are reviewed, in order to verify if and what requirements – suffering, terminality, etc. – are present in each experience. In light of this comparison, a possible operational solution is suggested, consisting of an assessment of the requirements indicated by the Constitutional Court. 242/2019 not as clearly separate elements but rather as indices to be integrated together for the purpose of evaluating the overall condition of the applicant for an MMA.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.